Archive for November 11th, 2012

Din FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU, Bucureşti 2012 (2)

Sunday, November 11th, 2012

Cred că nimic nu se potriveşte mai bine impresiei cu care am plecat de la spectacolul lui Silviu Purcărete decât un celebru schimb de replici dintr-o piesă şi mai celebră: adolescenta Miranda bate din palme, ţipând entuziastă  ”vai, ce minunată lume nouă !”, iar moş Prospero îi răspunde sec “e nouă pentru tine”.

La urmă, tinerii din sală îşi rupeau palmele. Sincer să fiu, nu m-aş fi înghesuit.

…Despre acest spectacol premiat la Edinburgh s-a scris cu elogii. Mai reţinute, pe englezeşte şi nemăsurate, pe româneşte, acasă la el, unde comentatorii se pamează la auzul numelui său şi emit, înfioraţi, nerozii solemne.

În ce mă priveşte, cred că paharul e pe jumătate plin.

Cronica lui Grid Modorcea, de mai la vale, vorbeşte despre jumătatea lui goală.

La fel de reală ca şi cealaltă.

DP

CĂLĂTORIILE LUI GULLIVER

infantilisme cu femei gravide care nasc tărâţe

După cum a evoluat lucrul lui Silviu Purcărete, era firesc ca el să ajungă să se autoplagieze şi să-i plagieze şi pe alţii. Iar criza sa de creaţie, fundătura în care a ajuns, se numeşte Gulliver’s Travels / Călătoriile lui Gulliver. Care puteau să se numească, mai neaoş, Călătoriile lui Păcală sau, ca să nu-l jignim pe faimosul personaj, Călătoriile mele, adică ale lui Purcărete, fiindcă nu e suficient să aduci un cal pe scenă şi să imaginezi nişte oloage care dau din copite, ori scot nişte nechezături, ca să spui că ai recreat fabuloasa Ţară Houyhnhnms, adică a cailor, fiinţe înţelepte şi cu bun simţ, superioare oamenilor. Dar aici houyhnhnmiţele sunt nişte schiloade şi schizoide, vin din lumea răului, a vrăjitoarelor de mahala.

În studenţie, această ţară a fost prilej de studiu la clasa lui David Esrig şi probabil că Purcărete n-a uitat şi s-a întors în copilăria sa. De altfel, personaj principal este un copil care merge pe un cal de lemn şi citeşte din cartea ruptă de houyhnhnmiţe, care l-au doborât cu furia lor pe Gulliver, un personaj imaginat ca un orator, care venise să ne citească din jurnalul său de bord, el fiind, după cum se ştie, medic pe corabia cu care călătorea.

Şi astfel se naşte o lume total strâmbă, deformată. Dovadă că decorul reprezintă un spital, cu paturi pe rotile, care devin mici spaţii, unde au loc tot felul de operaţii şi decapitări, ca în spectacolele precedente ale regizorului.

Trist este că în Călătoriile lui Gulliver totul este déjà vu. Nici o surpriză, dimpotrivă, o saturaţie. Dar Purcărete merge mai departe. După experienţa unui film, pe care nu l-am văzut, fiindcă nu e difuzat nicăieri, se adapă vârtos din comedia mută. Fură cu toptanul! Ia idei din Mack Sennett, din ce s-a realizat în studiourile Keystone, până la Stan şi Bran şi le traduce în cheie proprie, adică le bălăcăreşte, le ia tot farmecul naiv, ingenuu, şi-l mozoleşte, îl îneacă în balele lui numite „exerciţii scenice”. Ba le amestecă şi cu umbrele chinezeşti, cu efecte minore, ieftine, de şcoler la nea Alecu.

Pe cât de limpezi sunt lumile la Swift, fie că e vorba de ţara piticilor, a uriaşilor, a savanţilor, a cailor, fie a fiinţelor „yahoos”, oameni-maimuţă, fiinţe brutale, arierate mintal, pe atât de confuz e totul în acest spectacol ignobil. Efortul lui Purcărete este să surprindă şi el aceste lumi şi o face pe calea gagului. A gagului de circ, de hocus-pocus, de iluzii fumate, ca oamenii-plastilină, ca târfele-pitic şi alte iluzii optice. Până şi o poantă a trupei VocaPeople este imitată.

Gagurile au şi ele o caligrafie a lor, chiar şi când vedem o bătaie generală cu rupere de haine, ori bătăile cu frişcă, dar Purcărete ne oferă o mâzgă-litură, cam aşa cum a fost ruptă cartea Oratorului şi copilul citeşte ce mai găseşte din resturi. Da, e un spectacol făcut din resturi, resturi de costume, resturi de poante, resturi de idei.

Imaginea generală este de vomă, de degradare, de mizerie a fiinţei umane, ajunse la starea de zombie. Totul e urât în această lume. Toată mitologia lui Swift este făcută praf. Sau înecată în nori de fumigene.

*

În tot spectacolul nu există un moment de frumuseţe, de poezie, de mister, totul e, repet, o vomă generală, o scârbă de tot şi toate, în primul rând, de om. Omul e subom, fiinţa umană e batjocorită, începând cu pruncii făcuţi la kilogram, o dată cu făina sau tărâţele care ţâşnesc din pântecul gravidelor (asta să însemne că li „s-a rupt apa”?), şi aleşi să fie sacrificaţi. Femeile fată mai urât ca porcii, din picioare şi direct în găleţi de lături. Vine un domn doctor, alege un prunc şi îi scoate ficaţii sau inima, o pune la prăjit, chiar există un radiator în care vedem cum arde, îi pune mirodenii, apoi porţia îi este oferită copilului, care gustă şi dă din cap, că-i place, ca la sfârşit să vină doi şobolani uriaşi care se înfruptă şi ei din cea mai rămas din biata inimă a pruncului sacrificat. Ce umor! Să te prăpădeşti de râs, să te mai încălzeşti, nu? fiindcă în Sala Mare a TNB mureai de frig!

Infantilismele au miez când sunt în stadiul popular, ingenuu, dar aici se pretinde un umor cult, iar ele fac răul cel mare, adică ucid umorul. Purcărete a ajuns la performanţa să ucidă umorul prin infantilismele lui macabre. Totul se datorează goanei nebune după imagini, după efecte optice, în detrimentul textului, al teatrului propriu-zis, care în esenţa lui înseamnă text (aici textul, puţin, este pe bandă, iar actorii fac playback, ce ruşine!).

Această goană după imagini scenice nu poate înlocui arta imaginii, care constă în fotografie şi film. Regizorul de teatru nu poate face minuni, să transforme scena în ecran, deşi asta urmăreşte. De mult Purcărete oscilează între scenă şi cinematograf, dar trebuie să meargă la Upside Down să vadă cum are loc această simbioză, care pe scenă ar fi infantilă. Desigur, scuza lui e că se joacă, dar ludicul are şi el nişte reguli, nu este fără măsură, mai ales fără acea măsură care îl face să cadă în naturalism, cum se întâmplă aici.

Şi ce departe suntem de literatura lui Swift, de parabolele sale satirice, care au făcut să se cutremure societatea engleză a timpului. Era bine ca tembelismele să rămână la ele acasă, acasă, adică la Sibiu, unde se practică prostituţia nemiavăzutului, a ruperii gurii târgului. Credeam că s-a terminat demult cu astfel de infantilisme, care nu au legătură nici cu România, nici cu arta.

GRID MODORCEA

Referinţe :

http://www.eif.co.uk/gulliver

http://www.youtube.com/watch?v=33ISUg2Lxbk

http://www.sensotv.ro/arte/FNT2012-3515/calatoriile-lui-gulliver-fnt-2012#/0

http://easyhitcounters.com

KINOdiseea, un festival cu pantaloni scurţi

Sunday, November 11th, 2012

Comunicat de presă

UN FESTIVAL PLIN DE SURPRIZE PENTRU COPII ŞI FAMILIE !

  • Americanul Jor Van Kline le va povesti celor mici despre efectele speciale de la Hollywood
  • Filmele de dimineaţă vor fi gratuite, iar la Cinemateca Eforie acestea vor fi dublate în limba română

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film pentru Copii KINOdiseea se va desfășura între 16 și 21 noiembrie în București, la Cinema Studio, Cinema Eforie și Sala Elvira Popescu. Pe lângă cele mai bune opt producții cinematografice pentru cei mici ale anului 2012, KINOdiseea vine cu o retrospectivă Disney, ateliere de inițiere a copiilor în curiozitățile cinematografiei și le oferă șansa de a discuta chiar cu realizatorii filmelor de pe marele ecran.

Cele 8 lungmetraje din secţiunea Competiţie se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 5 și 14 ani. Noutatea din acest an o reprezintă dublajul în limba română al primelor două proiecții din zi la Cinemateca Eforie. Proiecțiile de la orele 10:00 și 12:00 sunt gratuite, precum și cele din Retrospectiva Disney. Pentru proiecțiile de la orele 19:00, pretul biletului pentru adulti este de 10 lei, iar cel pentru copii costă 5 lei.

Părinții vor putea găsi mai multe detalii despre filme, trailer-ele acestora, precum și programul complet al festivalului,  pe website-ul http://www.kinodiseea.ro/.

Pagina de Facebook www.facebook.com/kinodiseea le va sta la dispoziție cu noutăți în timp real și concursuri cu premii jucăușe.

Animația estoniană cu premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin la începutul acestui an, Lotte și secretul pietrei lunii, va avea parte de două proiecții speciale, când va fi dublată live de vocea filmelor, Irina Margareta Nistor.

Celelalte două animații din competiție sunt Zarafa, o co-producție Franța-Belgia, în regia lui Remi Bezancon (câștigător al premiului Cesar) și a lui Jean-Christophe Lie (animator pentru producții Disney ca Tarzan, Hercule și Cocoșatul de la Notre-Dame), și Jean, băiatul lunii, co-producție Franța-Germania, ecranizarea uneia dintre cele mai de succes povestiri ale cunoscutului scriitor de cărți pentru copii Tomi Ungerer.

În film va putea fi auzită vocea lui Ulrich Kutur (Vieţile altora, r. Florian Henckel von Donnersmarck, Panglica albă, r. Haneke). Filmul olandez Micul corb este laureat al premiilor pentru Cel mai bun film pentru copii și Cel mai bun debut în secțiunea Generation la Berlinale 2012, precum și al Young Audience Award la European Film Awards. Gattu este filmul indian premiat cu Mențiune specială pentru Cel mai bun film în secțiunea Generation, anul acesta, la Berlinale. Filmul suedez Dragonul de gheaţă,  Tigrul albastru, producție cehească și Tony 10 completează lista filmelor din competiția de anul acesta.

Cele mai bune filme Disney vin anul acesta la KINOdiseea, în secțiunea specială de Retrospectivă. Titlurile care îi vor încânta atât pe cei mici, cât și pe cei mai mari dintre spectatori sunt: Regele leu, Frumoasa și bestia, Cartea junglei, Aladdin, În căutarea lui Nemo și Mary Poppins.

Secțiunea Panorama este reprezentată de lungmetrajul norvegian de animație Kurt se răzbună, prezentat la festivalurile de film de la Annecy, Stuttgart și Kristiansand.

  • Cei mici au șansa să participe la nouă ateliere, după cum urmează: atelier de actorie, susținut de Bogdan Dumitrache, cunoscut pentru rolurile din Din dragoste cu cele mai bune intenții (r. A. Sitaru), Loverboy (r. Cătălin Mitulescu) etc.
  • atelier de efecte speciale - Jor Van Kline, a lucrat ca producător și coordonator de efecte speciale la filme precum Mr. and Mrs. Smith (r. Doug Liman), Elephant (r. Gus van Sant)
  • atelier de scenografie - Nicolae Copăceanu, cel care a lucrat la filme precum Tinereţe fără tinereţe (r. F.F. Coppola), Sânge și ciocolată (r. Katja von Garnier)
  • atelier de montaj, susținut de Eugen Kelemen, laureat al premiilor Gopo si UCIN pentru montajul filmului Periferic (r. Bogdan George Apetri),
  • precum și la ateliere de scriere creativă, reciclare creativă, origami, machiaj de film și costume.

Juriul care va acorda premiul pentru cel mai bun film este, ca în fiecare an, format din copii talentați, pasionați de cinematografie și de artele frumoase, în general. Sofia Nicolaescu este micuța actriță din filmul lui Radu Jude, Toată lumea din familia noastră, Albert Dima a jucat în cel mai nou film al lui Tudor Giurgiu, Despre oameni și melci, iar Alexandru China Birta joacă în spectacolul Micul prinţ la Teatrul Odeon.

KINOdiseea este membru al Asociației Europene a Filmului pentru Copii (ECFA) şi este, de asemenea, partener al celor mai importante festivaluri internaţionale de film pentru copii din Europa, precum Kristiansand International Children’s Film Festival (Norvegia), aflat la a 15-a ediție, Zlin Film Festival (Cehia), aflat la a 52-a ediție şi International Young Audience Film Festival Ale Kino (Polonia), aflat la ediția cu numărul 29.

Festivalul Internațional de Film pentru Copii KINOdiseea este organizat de Asociația Culturală Metropolis, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Primăriei Sectorului 5, Primăriei Generale a Municipiului București, sponsorizat de Apa Nova, proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Partener Hotel Caro.

Asociaţia Culturală Metropolis, înfiinţată de Daniel Mitulescu, are ca principal scop realizarea de evenimente non-profit de educare a publicului tânăr, precum Festivalul Internaţional de Film pentru Copii KINOdiseea, la care au participat la cele trei ediţii de până acum peste 20 000 de persoane, Caravana Metropolis – Cinema în aer liber, care a înregistrat cel mai mare public al unui cinematograf în aer liber din România, 80 600 de spectatori în cele 10 săptămâni de proiecţii și Balkanik Festival, singurul festival de muzică și cultură balcanică din România, cu un public de peste 10 000 de persoane la cele două ediţii.

Pentru informații suplimentare și detalii:

Silvia Popa, Asociaţia Culturală Metropolis (silvia@metropolisfilm.ro; 0754-013.149)

Iuliana Serea, GMP PR (iuliana.serea@pr.gmp.ro; 0745-110.883)