Archive for December, 2012

Crăciun fericit !

Sunday, December 23rd, 2012

DUBLURA de Petru Ionescu, în regia aceluiași

Sunday, December 16th, 2012

Dragoste, artă, moarte…primele două se bat și a treia câştigă.…?!

Aceeaşi femeie-actriţă la vârste diferite şi bărbatul-regizor care o vede Dublu…ră !

la Teatrul ÎN CULISE, str. Ştefan Mihăileanu nr. 53 (prin bd. Carol I)

http://teatru.inculise.ro/program.html

Durata: 1h40’

Dublura este un text dramatic “declanşat” de opera şi de biografia lui Cehov, un joc secund constând în egală măsură în speculaţia erudită pe marginea unui subiect important din istoria teatrului contemporan – cum, cu erudiţie ori fără, s-a mai comis – şi în consemnarea brută, sau mai curând brutală, a grandorii şi mizeriilor meseriei de actor.

Despre care - mai ales, despre cele din urmă - în calitate de gazetar teatral şi apoi, de responsabil, timp de vreo doi ani, cu sectoarele Buget şi Personal la Direcţia Teatrelor din Ministerul Culturii, aş avea şi eu de adăugat unele detalii teribil de concrete. (Şi spun chestia asta doar ca să-mi conving cititorii că, într-adevăr, ştiu despre ce e vorba în text).

Dar să nu divagăm…

Petru Ionescu, autor şi regizor, le surprinde cu acuitate pe ambele.

Iar “pătimirile şi măreţia maeştrilor” de aici sunt mai degrabă cele ale actorului din România de azi, o ţară cu multe facultăţi de teatru şi cu foarte puţine slujbe sau angajamente pentru absolvenţii acestora. Şi care, de altfel, ea, ţara, se află mereu în criză, aşa că …ce pretenţii să mai avem…

Conflictul de aici este unul banal, frecvent în teatre, provocat de intenţia regizorului de a o înlocui, în Pescăruşul, pe vedeta en titre cu o tânără şi promiţătoare dublură. De unde, un scandal zgomotos – translatat, de la o replică la alta, pe malul Dâmboviţei.

Încet-încet, aproape fără să ne dăm seama cum anume, personajele moscovite încep să vorbească despre lucruri care n-au de-a face nici cu Moscova, nici cu Cehov şi nici cu Stanislavski, ci cu eterna şi crâncena concurenţă dintr-o meserie, dintr-un mediu în care nu prea e loc pentru îngeri. Şi în care, dacă nu eşti Number One, nu eşti deloc, pur şi simplu nu exişti. Întâmplător, în cazul de faţă, mediul acesta se află la Bucureşti, judecând după înţepăturile picante la adresa unor persoane reale şi binecunoscute.

Conflictul e veridic, iar dialogurile celor trei personaje au naturaleţea necesară, chiar dacă nu suficientă.

În orice caz, replicile lor sunt de o vehemenţă salvatoare (fără aceasta, ele ar fi fost doar riscante).

Silvia Codreanu este o actriţă de mare temperament. Ironică, furioasă, disperată la o intensitate nu prea des întâlnită pe vreo scenă bucureşteană, în rolul vedetei care trebuie să cedeze rolul debutantei din piesa cehoviană tinerei sale înlocuitoare de până atunci, ea îşi impresionează realmente spectatorii.

Gabriela Hamzescu, debutanta în chestiune,  îi dă o replică pe măsură, rezultatul fiind o prezenţă de reală şi spontană vivacitate.

În rolul regizorului prins la mijloc între cele două “slăbiciuni” ale sale, Virgil Constantin face faţă cu un strop de umor situaţiei delicate.

Acestui tipic spectacol de studio, pe care l-am văzut într-o sală improvizată într-o mansardă, nu i-ar sta rău pe nici o scenă din oraş.

Părerea mea…

DP

CRONICILE GENOCIDULUI de Radu Aldulescu

Friday, December 14th, 2012

Recent publicatul roman al prietenului meu Radu Aldulescu a avut parte de o primire călduroasă.

Ba chiar toridă, dacă e să ne luăm după recenzia în care se afirmă

<< Remarcabilă, între altele, în Cronicile genocidului este maniera în care autorul izbuteşte să varieze

şi să armonizeze mai multe registre discursive, unele – s-ar zice – incompatibile. >>

…Ei bine, popeurul aşteaptă detalii. Popeurul are dreptul să afle !

Asta-i tot ce mai pot spune.

http://www.observatorcultural.ro/Comedia-umana-a-Romaniei-profunde*articleID_27881-articles_details.html

GRUPUL CELOR 7

Thursday, December 13th, 2012

la http://en.calameo.com/read/001073787d97d1ea03e60

Folclor de sezon

Thursday, December 13th, 2012

Dacă rândunica zboară cu coada înainte, ai să primeşti salariul mărit.

courtesy Dan Mateescu

À propos de sfârşitul lumii

Tuesday, December 11th, 2012

Veşti bune:

o să vină numai DUPĂ ce terminăm noi de construit autostrada !

Veşti şi mai bune:

ratele la bancă o să le achitaţi şi DUPĂ acea dată !

DUBLURA de Petru Ionescu, în regia aceluiași

Monday, December 10th, 2012

Spectatorul este invitat să asiste la o repetiție deschisă prilejuită de o schimbare de distribuție în piesa Pescărușul de Anton Pavlovici Cehov: Actrița tânără preia rolul Nina Zarecinaia de laActrița în vârstă, aceasta urmând să joace Arkadina în același spectacol. Replicile cehoviene se împletesc cu “replicile” actrițelor într-un dans amețitor al furiei, milei, dragostei, ironiei și, nu în ultimul rând, al morții.

Este datoria tinerei generații să-și găsească propria identitate negând, uneori, valorile trecutului. Conflictul care se naște între cele două protagoniste, o falsă “luptă între generații” este mediat de regizor - aflat astfel între o veche dragoste “procreatoare” şi una nouă, dar de acum platonică - căruia nu-i mai rămâne decât să recurgă la învățăturile marelui Stanislavski în încercarea de a găsi “adevărul creaţiei”.

Dragoste, artă, moarte…primele două se bat și a treia câştigă.…?!

Aceeaşi femeie-actriţă la vârste diferite şi bărbatul-regizor care o vede Dublu…ră !

la Teatrul ÎN CULISE, str. Ştefan Mihăileanu nr. 53 (prin bd. Carol I)

http://teatru.inculise.ro/program.html

Durata: 1h40’


Art Out nr. 13

Thursday, December 6th, 2012

lansare Art Out nr. 13

Detalii, la https://www.facebook.com/ArtOutMagazine.

LA MULŢI ANI …

Thursday, December 6th, 2012

şi să-ţi trăiască !

NIŞTE OLTENI

Thursday, December 6th, 2012

Marţi 11 decembrie, Oltenii se întorc în crâşma Papa la Şoni cu episodul 2 al piesei Nişte Olteni.

În cele 50 de minute de umor, în faţa spectatorilor reînvie satul oltenesc de acum o jumătate de secol, cu personaje pitoreşti, naive sau şirete, isteţe sau tâmpe, grosolane sau tandre, frumoase sau groteşti, degajând un haz sănătos pe fondul unei candori fără egal.

O dramatizare de Constantin Fugaşin.
După LA LILIECI de Marin Sorescu
Cu:
Nicolae Botezatu, Ioana Perescu, Mirela Sorescu,
Smaranda Găbudeanu, Gabriel Vodnar, Alexandru Năstase,
Daniel Hara, Corneliu Reu, Eduard Cârlan şi Sandra Ducuţa
Regia: Constantin Fugaşin

Intrarea: tot pe uşă .

bilet: 10 lei

http://www.papalasoni.ro/

contact@papalasoni.ro .

Telefoane: 0755-659653, 0723-322669.

iar

miercuri 12 decembrie 2012, ora 21.00

la Zappa Rock & More

str. Maior Giurescu Dimitrie nr.2 (Colţ cu Dorobanţi, lângă ASE)

Rezervări la 0725-592772